Het is 7 uur en het ontbijt staat voor ons klaar. Sommigen
waren al lekker vroeg uit de veren, anderen hadden hun slaap hard nodig. Als
iedereen klaar is vertrekken we naar de scholen. Spannend wat ons te wachten
staat! De eerste groep wordt afgezet op de Primary school Kalusi. Vanaf hier
scheiden onze wegen. De tweede groep rijdt een paar kilometer verder naar
Changali Primary school, daar staat de ‘headmaster’ al in pak en stropdas ons
op te wachten. De derde groep moet nog een stukje rijden en wordt afgezet bij
Kasolo Primary school. Het doel van deze dag is het kennismaken met de school,
het ontmoeten van de leerkrachten en kinderen, observeren van de les maar
vooral om te landen en het ijs te breken.
Groep 1: Kalusi Primary school (Bert, Anneke, Ingrid, Rik,
Anke, Amber, Iris V. en Joy)
Wat een warm welkom krijgen we! De kinderen rennen met de
bus mee en zijn meteen erg enthousiast. Na een kort praatje van de headmaster kunnen
we onze collega’s ontmoeten. We doen een kort voorstelrondje, met vanuit hun de
vraag: ‘Are you married?’. Ook zijn er drie studenten van de TTC (lokale Pabo)
aanwezig. De vakantie hier in Mangochi is net voorbij; niet alle leerlingen zijn
present. Na een rondleiding gaan we in de klassen kijken en observeren. De
leerkrachten gaan er meteen vanuit dat we vandaag les gaan geven, nog maar even
niet. Overal waar wij gaan, gaan de kinderen. We kijken onze ogen uit! Ook erg
leuk is dat er kippen, geiten en koeien over het ‘schoolplein’ lopen. De wc’s
zijn net geplaatst door Unicef. De buitenkant ziet ze er fantastisch uit, alleen
is de Malawiaanse wc is een gat in de grond en kan de deur niet op slot. Wel is
er een tekening waar je je voeten moet plaatsen, dat is dan wel weer handig
voor ons Westerlingen. We eindigen de dag op school met wat liedjes en
spelletjes met de kinderen en dan voor we het weten komt de bus ons alweer
halen.
Groep 2: Changali Primary school (Tessa, Miranda, Aziza,
Marrit, Marlies, Abigail, Iris S. en Linda)
We starten met een gesprek met de headmaster. We krijgen
daarna direct een rondleiding. Hij legt uit waar de Standards (groepen) zijn.
Al snel valt op dat niet alle kinderen aanwezig zijn (ze hebben net twee weken
vakantie gehad). Daarna worden we in duo’s gekoppeld aan een Malawiaanse
leerkracht. Het was in het begin vooral observeren en kijken hoe de kinderen
reageren. De kinderen waren vrij schuchter en keken net als wij hun ogen uit.
Aan het einde van de dag hebben we de leerkrachten beter leren kennen. De
plannen voor de komende dagen zijn al gemaakt, zoals lesgeven en samen lessen
voorbereiden. In een mum van tijd komt de bus ons alweer ophalen. Kort maar
krachtig: de eerste indruk was heel divers, maar vol enthousiasme van beide
kanten.
Groep 3: Kasolo Primary school (Aukje, Afke, Felicia,
Marlies v/d Burg, Rosemarie, Iris E., Dorien, Nadia en Lina)
Aangekomen op de school worden we enthousiast ontvangen door
de waarnemend directeur (George). We beginnen met een voorstelronde en George
vertelt vol lof over zijn school. Het verbaast ons dat er meer meisjes op
school zitten dan jongens. Na de informatie neemt George ons mee om de school
en de voorzieningen te laten zien. Hij is heel trots op de school en
enthousiast over de inzet van de leerkrachten. Wat ons opvalt is dat de helft
van de groepen buiten les krijgt. Er staat een schoolbord onder de boom en de
kinderen zitten hier voor. Na de rondleiding gaan we observeren bij de lessen,
leren de leerkrachten beter kennen en bespreken het plan voor de komende dagen.
George heeft alle leerkrachten bij elkaar geroepen om hen te vertellen wat we
komen doen. De leerkrachten zijn enthousiast. Tijdens de pauze voor de kinderen
lopen we een rondje over het terrein. We vinden het leuk om een moeder van het
dorp te helpen met water pompen. Het bleef niet alleen bij die ene moeder, want
er kwamen uit het niets 20 mensen om ons heen staan met allemaal emmers!
Reacties (34)